Beliefs and attitudes of barcelonians towards chilean variety

Authors

  • Cristina Illamola Universidad de Barcelona
  • Mar Forment Fernández Universidad de Barcelona

Abstract

This study presents the main results on beliefs and attitudes of a stratified sample of 144 informants from Barcelona towards the Chilean variety. Based on the methodology of the Project for the study of beliefs and attitudes towards Spanish varieties in the XXI century (PRECAVES XXI), the results review whether the existence of a “better Spanish” is still valid. Then, it examines the degree of identification of the different varieties of Spanish by participants from Barcelona and, finally, a set of questions, grouped into direct evaluations (cognitive and affective) and indirect evaluations (sociocultural features of the speaker, the country and its culture), are examined to observe attitudes and beliefs towards the Chilean variety. In general, the ratings are positive and, for social factors (gender, age, level of education and L1) and extralinguistic factors (male or female voice) that may explain the differences between groups, the participant’s L1 (Spanish or Catalan), as well as the voice heard (a male or a female voice) should be noted.

Keywords:

Language attitudes, Language beliefs, Varieties of Spanish, Chilean Spanish, PRECAVES XXI Project

Author Biographies

Cristina Illamola, Universidad de Barcelona

Para correspondencia, dirigirse a: Cristina Illamola (cillamola@ub.edu)

Mar Forment Fernández, Universidad de Barcelona

Para correspondencia, dirigirse a: Mar Forment Fernández (forment@ub.edu)

References

Cestero, A. M. y F. Paredes. 2018a. Creencias y actitudes hacia las variedades cultas del español actual: el proyecto PRECAVES XXI. Boletín de Filología 53(2): 11-43.

Cestero, A. M. y F. Paredes. 2018b. Creencias y actitudes de los jóvenes universitarios del centro-norte de España hacia las variedades cultas del español. Boletín de Filología 53(2): 45-86.

Cestero, A. M. y F. Paredes (Eds.). 2022. La percepción de la variedad castellana. Creencias y actitudes lingüísticas en el siglo XXI. Alcalá de Henares: Editorial Universidad de Alcalá.

Henríquez Ureña, P. 1921. Observaciones del español de América. Buenos Aires: Academia Argentina de Letras, 1976.

Hernández, C. y M. Samper. 2018. Creencias y actitudes de los jóvenes universitarios canarios hacia las variedades cultas del español. Boletín de Filología 53(2): 179-208.

Illamola, C. y M. Forment. 2021. Actitudes y creencias de los jóvenes universitarios barceloneses hacia la variedad andaluza. Datos del proyecto PRECAVES XXI. Philologia Hispalensis 35(1): 117-142.

Institut d'Estadística de Catalunya (IDESCAT). Extranjeros con tarjeta de residencia. Por país de nacionalidad. Provincias. En línea: https://www.idescat.cat/indicadors/?id=aec&n=15250&lang=es[Consulta 21/09/2022].

Lebsanft, F. 2004. Plurizentrische Sprachkultur in der spanischsprachigen Welt. En: A. Gil y C. Dietmar (eds.), Romanische Sprachwissenschaft. Zeugnisse für Vielfalt und Profil eines Faches. Festschrift für Christian Schmitt zum 60. Geburtstag, vol. 1. pp. 205-220. Frankfurt am Main: Peter Lang.

Manjón-Cabeza, A. 2018. Creencias y actitudes de los jóvenes universitarios granadinos hacia las variedades cultas del español. Boletín de Filología 53(2): 145-177.

Méndez, B. 2018. Creencias y actitudes de los jóvenes universitarios mallorquines hacia las variedades cultas del español. Boletín de Filología 53(2): 87-114.

Montgomery, C. 2012. The effect of proximity in perceptual dialectology. Journal of Sociolinguistics 16(5): 638-668.

Moreno Fernández, F. 2009a. Principios de sociolingüística y sociología del lenguaje. Barcelona: Ariel.

Moreno Fernández, F. 2009b. La lengua española en su geografía. Madrid: Arco Libros.

Moreno Fernández, F. 2014. Español de España–Español de América: Mitos y realidades de su enseñanza. Conferencia dictada en FIAPE. V Congreso Internacional: ¿Qué español enseñar y cómo? Variedades del español y su enseñanza. Cuenca. En línea: https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:c42db20c-b55a-4262-a688-2914a90ff495/7--espanol-de-espana-espanol-de-america-morenofernandezpaco-pdf.pdf [Consulta 21/09/2022].

Moreno Fernández, F. 2020. Variedades de la lengua española. London and New York: Routledge.

Oesterreicher, W. 2001. Plurizentrische Sprachkultur — der Varietätenraum des Spanischen. Romanistisches Jahrbuch 51: 287-318.

Quesada Pacheco, Miguel Ángel. 2015. División dialectal del español de América según sus hablantes Análisis dialectológico perceptual. Boletín de Filología 49(2): 257–309.

Rona, J. P. 1964. El problema de la división del español americano en zonas dialectales. Presente y futuro de la lengua española, vol. 1. pp. 215-227. Madrid: OFINES.

Santana, J. 2018. Creencias y actitudes de los jóvenes universitarios sevillanos hacia las variedades cultas del español. Boletín de Filología 53(2): 115-144.

Santana, J. y A. Manjón-Cabeza. 2021. Percepción del andaluz: creencias y actitudes de jóvenes hispanohablantes y estudiantes de ELE (Sección monográfica). Philologia Hispalensis 35(1): 13-324.

Vaquero, M. 1998. El español de América I. Pronunciación. Madrid: Arco/Libros. El español de América II. Morfosintaxis y Léxico. Madrid: Arco/Libros.