Referências
Adepoju, A. (1995). Emigration Dynamics in Sub-Saharan Africa. International Migration, 33(3–4), 313–390. https://doi.org/10.1111/j.1468-2435.1995.tb00032.x
Adepoju, A. (2003). Migration in West Africa. Development, 46(3), 37–41. https://doi. org/10.1057/palgrave.development.1110465
Alencar, A. E. (2009). Dançando novas africanidades [Universidade Federal de Santa Cata- rina]. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/92399
Appadurai, A. (2001). La modernidad desbordada. Dimensiones culturales de la globaliza- ción. Buenos Aires: FCE/Trilce.
Argiriadys, K. (2011). “Formas de organización de los actores y modos de circulación de las prácticas y los bienes simbólicos”. En: En sentido contrario, editado por Kali Argyriadis, Stefania Capone, Renée de la Torre y André Mary, (pp.49–61). Méxi- co: Publicaciones de la Casa Chata, CIESAS.
Ávila, F., Pérez, R. & Rinaudo, C. (2013). Circulaciones culturales. Lo afrocaribeño entre Cartagena, Veracruz y La Habana. México: Publicaciones de la Casa Chata.
Barrero, C. F. (2017). Djembé chilango. La escena de la música de África del Oeste en la Ciu- dad de México. México: Ediciones UNAM.
Bennet, A., & Peterson, R. (2004). Music Scenes. Vanderbilt Place, Nashville: Vanderbilt University Press.
Casteal, D. B. (2010). Breaking the circle: The migration and return of the jembe. A qua- litative study of the exportation of the jembe and its impact on the role of the jembe and drumming education in West Africa [Capella University]. En: Pro- Quest Dissertations and Theses. http://search.proquest.com/docview/74122444 5?accountid=10217
Castellanos, A. (2010a). El devenir de la tradición: la danza del dundumba en los con- textos rurales y urbanos de Guinea. Regiones, Suplemento de Antropología, 40, 21–25. http://www.suplementoregiones.com/suplementos/040/a03.html
Castellanos, A. (2010b). Procesos de continuidad y cambio en la música mandinga de Guinea. Tesis de Licenciatura en Antropología. México: Escuela Nacional de Antropolo- gía e Historia.
Charry, E. (1996). A Guide to the Jembe. Percusive Notes, 34(2), 66–72.
Citro, S. & Aschieri, P. (2012). El multiculturalismo en los cuerpos y las paradojas de la desigualdad poscolonial. Boletín de Antropología, 25 (42), pp. 102–128. http:// aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/boletin/article/view/11227
Cohen, J. (2012). Stages in Transition: Les Ballets Africains and Independence, 1959 to 1960. Journal of Black Studies, 43 (1). https://doi.org/10.1177/0021934711426628
Dor, W. K. (2014). West African Drumming and Dance in North American Universities: An Eth- nomusicological Perspective (1st ed.). Missisippi: University Press of Missisippi.
Ebron, P. A. (2002). Performing Africa. New Jersey: Princeton University Press. El-Bejjani, C. H. (2016). Guinea’s Demysti cation Era and The Ballets Africains de la Répu-
blique de Guineé’s "The Sacred Forest". New York: State University of New York. Erlmann, V. (1996). The Aesthetics of the Global Imagination: Re ections on World Music
in the 1990s. Public Culture, 8, 467–487.
Flaig, V. H. (2010). The politics of representation and transmission in the globalization of
Guinea’s djembe [University of Michigan]. http://hdl.handle.net/2027.42/75801
Gaudette, P. (2013). Jembe Hero: West African Drummers, Global Mobility and Cosmo- politanism as Status. Journal of Ethnic and Migration Studies, 39(2), 295–310. https://doi.org/10.1080/1369183X.2013.723259
Groelsema, R. J. (1998). The Dialectics of Citizenship and Ethnicity in Guinea. Source: Afri- ca Today, 45(34), 411–421. http://www.jstor.org/stable/4187236
Jahn, J.(1954) Las culturas Neoafricanas. México: Fondo de Cultura Económica.
Hannerz, U. (1996), Conexiones transnacionales. Cultura, gente, lugares. Madrid: Cátedra.
Hirai, S. (2012). “Sigue los símbolos del terruño”: etnografía multilocal y migración trans- nacional. En: Métodos cualitativos y su aplicación empírica. Por los caminos de la investigación sobre migracion internacional (pp. 82–111). Instituto de Investiga- ciones Sociales - El Colegio de la Frontera Norte.
Kokelaere, F., & Saïdani, N. (1997). 90: Les années djembé. Percussions, 54(nov-dic), np. http://www.iro.umontreal.ca/~vaucher/Music/kokelaere/index.html
Luna, F. (2010). The Structural and Cultural Factors that Shaped the Emergence of a Cultural Afro-Mestizo Identity in the Colectivo Maiz Negro (CMN). The Berkeley McNair Research Journal, 17(Spring), 87–102.
Marcus, G. E. (2001). Etnografía en/del sistema mundo. El surgimiento de la etnogra- fía multilocal. Alteridades, 11(22), 111–127. http://www.redalyc.org/resumen. oa?id=74702209
Martínez, L. M. (1993). La cultura africana: Tercera raíz. En: Bon l Batalla, G. (Ed.), Sim- biosis de Culturas (pp. 111–180). México: CONACULTA - FCE.
Mendívil, J. & Spencer, C. (2016). "Debating genre, class and identity: Popular music and music scenes from the Latin American World”. En: Mendívil, J. y Spencer, C. (eds.) Made in Latin America: Studies in Popular Music. New York: Rutledge.
Ortiz, F. (1983). Contrapunteo cubano del tabaco y del azúcar. La Habana: Editorial de Cien- cias Sociales.
Polak, R. (2000). A Musical Instrument Travels Around the World: Jenbe Playing in Ba- mako, West Africa, and Beyond. The World of Music, 42(3), 7–46. http://www. jstor.org/stable/41692764
Polak, R. (2005). Drumming for Money and Respect. En: Jansen, J. & Wooten, S. (Eds.). Wari Matters: Ethnographic Explorations of Money in the Mande World (pp. 135– 161). LIT.
Polak, R. (2012). Urban Drumming Traditional Jembe Celebration Music in a West African City (Bamako). En: E. S. Charry (Ed.), Hip Hop Africa: New African Music in a Glo- balizing World (pp. 261–315). Indiana University Press.
Quintero, A. G. (2005). El debate sociedad-comunidad en la sonoridad. El desafío de las músicas “mulatas” a la modernidad eurocéntrica convencional. En: Mato, D. (Ed.), Cultura, política y sociedad Perspectivas latinoamericanas (pp. 267–282). CLACSO. http://www.clacso.org.ar/biblioteca r
Raout, J. (2009). Au rythme du tourisme. Cahiers d’études africaines, 193-194(1), 175–202. http://www.cairn.info/article.php?ID_ARTICLE=CEA_193_0175
Robertson, R. (2000). “Glocalización: tiempo-espacio y homogeneidad- heterogeneidad”. Zona Abierta, 92–93, 213-242.
Ross, A. (2008). The Changing Faces of Drum and Dance in Senegal---jembe and Sabar Re- pertoire in Traditional and Contemporary Contexts, from Dakar to Boston. Pro- Quest.
Singer, M. (1974). When a Great Tradition modernizes. Champaign: University of Illinois Press.
Talmor, R. (2012). Masks, Elephants, and Djembe Drums: Craft as Historical Experience in Ghana. The Journal of Modern Craft, 5(3), 295–319. https://doi.org/10.2752/17 4967812X13511744764480
Wosenyelesh, M. (2006). Modern-day Griots: Imagining Africa, Choreographing Experience, in a West African Performance in New York. New York: The City University of New York.