Mapping music documentary in post-dictatorship Chile

Authors

  • Martin Farías Universidad de Edimburgo

Abstract

Based on a database of 194 films made between 1994 and 2019, this article offers an exploratory study of contemporary Chilean music documentary film, providing analytical categories and research questions. These categories help to understand the strategies that filmmakers use to read musical matters from a documentary perspective. I argue that music documentary is inscribed within the so-called “turn towards the intimate” of Chilean documentary more broadly as well as within the production on memory in the post-dictatorship both in the fields of documentary film and music historiography.

Keywords:

documental musical, memoria, historiografía musical, documental chileno

References

Alarcón, R. (2018). “Cine con canto: Vuelve a exhibirse el pionero documental sobre Los Chileneros”. (Accessed 15 April 1019) https://radio.uchile.cl/2018/10/14/cine-con-canto-vuelve-a-exhibirse-el-pionero-documental-sobre-los-chileneros/

Cohen, T. (2012). Playing to the Camera: Musicians and Musical Performance in Documentary Cinema. New York: Columbia University Press,

De los Ríos, V. & Donoso, C. (2016). “Apuntes sobre el documental chileno contemporáneo” Revista Nuestra América Nº 10, 207-219.

Díaz, S. (2016). “¡Ruido, vanguardia, desacato y subversión! Un recorrido por los rockumentales más representativos de los dos mil”. In Suban el volumen. 13 ensayos sobre cine y rock, (eds.) Vergara, Pinto y García (pp. 281-300), Santiago: Calabaza del diablo.

Di Chiara, F. & Re, V. (2011). “Film Festival/Film History: The Impact of Film Festivals on Cinema Historiography. Il cinema ritrovato and beyond”. Cinémas: Journal Of Film Studies, 21(2 3), 131-151.

Donnelly, K. (2013). “Visualizing live albums: progressive rock and the British concert film in the 1970s.” In Edgar, Fairclough-Isaacs y Halligan (eds.), The Music Documentary: From Acid Rock to Electropop (pp. 171-181). New York: Routledge.

Edgar, R., Fairclough-Isaacs, K. & Halligan, B. (eds.) (2013). The Music Documentary: From Acid Rock to Electropop. New York: Routledge.

Grijalba, J. (2018). “Informe XIV IN-EDIT CHILE (2): Evitando el Film In-Edit”. (Accessed 15 April 1019) http://elagentecine.cl/2018/05/16/informe-xiv-in-edit-chile-2-evitando-el-film-in-edit/

Harbert, B. (2018). American Music Documentary. Five Case Studies of Ciné-Ethnomusicology. Middletown: Wesleyan University Press.

Lagos, P. (2011). “Ecografías del “Yo”: documental autobiográfico y estrategias de (auto)representación de la subjetividad”. Comunicación y Medios Nº 24: 60-80.

Larraín, C. (2010). “Nuevas Tendencias del Cine Chileno tras la llegada del Cine Digital”. Aisthesis 47: 156-171.

Muñoz, D. & Padilla, P. (2008). Cueca brava: la fiesta sin fin del roto chileno. Santiago: Ril Editores.

Ramírez, E. (2010). “Estrategias para (no) olvidar: notas sobre dos documentales chilenos de la post-dictadura”. Aisthesis Nº 47: 45-63.

Ramírez, E. (2016). “De restos a imágenes hápticas: un itinerario del documental chileno de la post-dictadura.” In Memorias y representaciones en el cine chileno y latinoamericano, (ed.) Mónica Villaroel (pp. 39-47). Santiago: LOM.

Romney, J. 1995. “Access All Areas: The Real Space of Rock Documentaries”. In Celluloid Jukebox: Popular Music and the Movies since the 1950s, (eds.) Jonathan Romney and Adrian Wooton (pp. 82-93). London: BFI.

Rondón, V. (2016a). “Una aproximación a las historias de la música popular chilena de posdictadura como ejercicio de construcción de memoria”. Neuma Year 9 Vol. 1: 46-70.

Rondón, V. (2016b). “Historiografía musical chilena, una aproximación”. Resonancias Vol. 20, N° 38: 117-138

Urzúa, M. (2015). “Cartografía de las ruinas: sitios de memoria del punk chileno en tres documentos audiovisuales”. Amérique Latine Histoire et Mémoire. Les Cahiers ALHIM 30. (Accessed 15 April 1019) http://alhim.revues.org/5365

Vergara, X., Pinto, I & García, A. (eds.) (2016). Suban el volumen. 13 ensayos sobre cine y rock. Santiago: Calabaza del diablo.

Wall, T. (2013). Studying Popular Music Culture. Los Angeles: SAGE.