Communication, media and social movements in Chile, a balance of (a quarter of a) century
DOI:
https://doi.org/10.5354/0719-1529.2023.70127Keywords:
Social movement communication, political participation, counter information, social network activismAbstract
This article presents a detailed summary of media and communications research on social movements in Chile during the 21st century. In recent decades, this field has received significant interest in areas that this study groups around the representation of causes, subjects, and the future of movements by the media; their performative character in urban space; the counter-informative and participatory/organisational role of social networks; and, finally, the ontological character of media and communication in contexts of demonstration and protest. After reviewing 70 works from academic articles, book chapters, and books, the paper provides a detailed look at the main paths that shape the field of communication and media studies on social movements and invites us to observe the gaps and challenges it presents for the coming years.References
Antezana, L. (2015). La función política de la televisión e internet en contextos de movilización social: el caso chileno. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, 128, 183-196.
Alarcón, M. y Cárdenas, C. (2021). Convocatoria de protesta a través de Instagram, un análisis socio cognitivo de estrategias discursivas en el contexto del movimiento social en Chile (2019-2020). Revista Latina de Comunicación Social, 79, 127-149. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2021-1524
Avendaño, C. (2012). Notas de una etnografía de las marchas: genética comunicativa del movimiento estudiantil chileno. Fundación Friedrich Ebert Stiftung.
Avendaño, C., y Egaña, A. (2014). Movimiento estudiantil chileno: institucionalizados e institucionalizantes desde la comunicación. Presentación en el XII Congreso ALAIC 2014.
Bacallao-Pino, L. (2015). Challenging mainstream media systems through social media: a comparative study of the Facebook profiles of two Latin American student movements. International Journal of Communication, 9, 3702–3720.
Barbero, J. M. (1987). De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. Barcelona: Gustavo Gili.
Basulto, O., Segovia, P., y Jullian, C. (2020). Imaginarios sociales y representaciones en torno al movimiento estudiantil de 2011: hacia la configuración de un perfil mediático del grupo el mercurio S.A.P. Universum (Talca), 35(1), 250-287. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-23762020000100250
Broitman, C., y Jara, R. (2020). Surviving the legacy media system: the place of local digital activism in the Chiloé red tide crisis. En Díaz-Pont, J., Maeseele, P., Egan Sjölander, A., Mishra, M., Foxwell-Norton, K. (eds) The local and the digital in environmental communication. Global transformations in media and communication research. Palgrave Macmillan (pp. 109–128).
Browne, R., Romero, P., y Monsalve, S. (2015). La cobertura regional del movimiento estudiantil chileno 2011: Prensa impresa y prensa digital en La Región de Los Ríos (Chile). Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 21(2), 723–740.
Browne, R., y Romero, P. (2021). Movimientos sociales en contextos de crisis: consideraciones sobre la ola feminista estudiantil y los medios de comunicación chilenos. IC Revista Científica de Información y Comunicación, (18), 115-130. Recuperado a partir de https://icjournal-ojs.org/index.php/IC-Journal/article/view/625
Cabalín, C. (2014). The conservative response to the 2011 Chilean student movement: neoliberal education and media. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 35(4), 485-498. https://doi.org/10.1080/01596306.2013.871233
Cabello, P., Torres, R. y Mellado, C. (2018). Conflicto socioambiental y contienda política: encuadres de la crisis ambiental de la marea roja en Chiloé (Chile). América Latina Hoy, Ediciones Universidad de Salamanca, 79, 59-79. https://doi.org/10.14201/alh2018795979
Cárdenas Neira, C., y Cárcamo Ulloa, L. (2017). Estudiantes Informados: Gestión contra-informativa de los jóvenes chilenos en Facebook. Observatorio (OBS*), 11(4). https://doi.org/10.15847/obsOBS11420171012
Cárdenas, C., y Pérez, C. (2017). Representación mediática de la acción de protesta juvenil: la capucha como metáfora. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(2), 1067-1084.
Cárdenas-Neira, C, y Pérez-Arredondo, C. (2021). Prácticas discursivas insurgentes y ocupación de espacios urbanos: análisis de los paisajes semióticos creados en dos ciudades de Chile durante la revuelta social (2019–2020), Bulletin of Spanish Studies, 98(7), 1165-1190. https://doi.org/10.1080/14753820.2021.1961458
Delamaza, G. (2011). Espacio público y participación ciudadana en la gestión pública en Chile: límites y posibilidades. Polis (Santiago), 10(30), 45-75. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-65682011000300003
Díaz, C. (2019). Weaponizing collective energy: Dragon Ball Z in the anti-neoliberal Chilean protest movement. Popular Communication, 17(3), 202-218. https://doi.org/10.1080/15405702.2018.1554807
Donoso, S. (2014). La reconstrucción de la acción colectiva en el Chile post-transición: el caso del movimiento estudiantil. Clacso.
Durston, J., Gaete, J., y Pérez, M. (2016). Community, connectivity and the regional movement in Patagonia: the evolution of social capital in the Aysén region of Chile. CEPAL Review, 118, 222-234.
García, A., y Aguirre, F (2014). Spatial practices and narratives. The GenkiDama for education by Chilean students. Journal of Language and Politics, 13(4), 732-754. https://doi.org/10.1075/jlp.13.4.07agu
Henríquez Ayala, M. (2017). Representaciones sociales sobre el derecho a educación: Las demandas del movimiento estudiantil de Chile a través de la mirada del diario nacional El Mercurio durante el periodo 2011 y 2014. Mediaciones Sociales, 16, 193-209. https://doi.org/10.5209/MESO.58116
Hilbert, M., Vásquez, J., Halpern, D., Valenzuela, S., y Arriagada, E. (2017). One step, two step, network step? Complementary perspectives on communication flows in twittered citizen protests. Social Science Computer Review, 35(4), 444-461. https://doi.org/10.1177/0894439316639561
Hughes, S., y Mellado, C. (2016). Protest and accountability without the press: the press, politicians, and civil society in Chile. The International Journal of Press/Politics, 21(1), 48-67. https://doi.org/10.1177/1940161215614565
Jenkins, H., Ito, M., y boyd, d. (2016). Participatory culture in a networked era. Polity: Cambridge.
Manzi Zamudio, G. (2020). La ciudad de Santiago resignificada como corporeidad comunicacional temporal en tiempos de estallido social. Arquitecturas del Sur, 38(57), 162-181. https://dx.doi.org/10.22320/07196466.2020.38.057.09
McLeod, D. y Hertog, J. (1999). Social control and the mass media’s role in the regulation of protest groups: The Communicative Acts perspective. En D. Demers y K. Viswanath (eds.) Mass media, social control and social change (305-30). Iowa State University Press.
Millaleo, S. (2011). La ciberpolítica de los movimientos sociales en Chile: algunas reflexiones y experiencias. Revista Anales, 7(2), 87-104.
Millaleo, S. y Velasco, P. (2013). Activismo digital en Chile. Repertorios de contención e iniciativas ciudadanas. Fundación Democracia y Desarrollo.
Muñoz-Tamayo, V. y Durán-Migliardi, C. (2019). Los jóvenes, la política y los movimientos estudiantiles en el Chile reciente. Ciclos sociopolíticos entre 1967 y 2017. Izquierdas, (45), 129-159. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50492019000100129
Peña, P., Rodríguez, R., y Sáez, C. (2016). Movimiento estudiantil en Chile, aprendizaje situado y activismo digital. Compromiso, cambio social y usos tecnológicos adolescentes. OBETS. Revista de Ciencias Sociales, 11(1), 287-310. https://doi.org/10.14198/OBETS2016.11.1.11
Pérez-Arredondo, C. (2017). La representación visual del movimiento estudiantil chileno en la prensa establecida y alternativa nacional: Un análisis multimodal. Revista Austral de Ciencias Sociales, 30, 5–26. https://doi.org/10.4206/rev.austral.cienc.soc.2016.n30-01
Pérez-Arredondo, C. (2019). Motives and social actor positioning: the representation of the Chilean student movement in the national press. Communication Society, 32(4), 239-255.
Pérez-Arredondo, C., y Cárdenas-Neira, C. (2019). Space and legitimation: The multimodal representation of public space in news broadcast reports on Hooded Rioters. Discourse y Communication, 13(3), 279–302. https://doi.org/10.1177/1750481319835647
Ponce Lara, C., y Miranda, N. (2016). Redes de confianza online y flash mobs: movilizados por la educación. Observatorio (OBS*). https://doi.org/10.15847/obsOBS0020161086
Ponce, C. (2017). Internet, nuevas formas de acción colectiva y subjetividades políticas: movilizaciones estudiantiles chilenas del 2011. Persona y Sociedad, 31(2), 173-196.
Romero, P. (2013). Análisis crítico de la representación informativa de Camila Vallejo y el Movimiento Estudiantil chileno 2011 en el diario “Las Últimas Noticias”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 19(2), 871-888. https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2013.v19.n2.43477
Saavedra Utman, J. (2016). `Public physical practices` in the rendering of the commons: Chilean students in 2011. En Price S. Sanz-Sabido, R. (eds.) Sites of Protest. Rowman & Littlefield International, pp. 127-142.
Saavedra Utman, J. (2020). Comunicación, comunes y movimientos sociales, mediaciones de base contra la política neoliberal. FES Comunicación
Scherman, A., Arriagada, A., y Valenzuela, S. (2015). Social media and protests in Chile. Politics, 35, 151-171. https://doi.org/10.1111/1467-9256.12072
Scherman, A., y Rivera, S. (2021). Social media use and pathways to protest participation: evidence from the 2019 Chilean social outburst. Social Media + Society. https://doi.org/10.1177/20563051211059704
Sola-Morales, S., y Gallardo, R. (2015). Las redes sociales como catalizador del movimiento estudiantil chileno en 2011. Chasqui: revista latinoamericana de comunicación, (128), 37-52.
Sola-Morales, S., y Quiroz, C. (2021). El mayo feminista chileno de 2018, en la cresta de la cuarta ola. Uso y apropiación de las redes sociales. Revista Punto Género, (15), 201–232. https://doi.org/10.5354/0719-0417.2021.64413
Valderrama, L. (2013). Jóvenes, ciudadanía y tecnologías de información y comunicación. El movimiento estudiantil chileno. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 11(1), 123-135.
Valenzuela, S. (2013). Unpacking the use of social media for protest behavior: The roles of information, opinion expression, and activism. The American Behavioral Scientist, 57(7), 920–942.
Valenzuela, S., Arriagada, A., y Scherman, A. (2014). Facebook, Twitter, and youth engagement: A quasi-experimental study of social media use and protest behavior using propensity score matching. International Journal of Communication, 8, 25.
Von Bülow, M. Vilaça, L., y Henrique Abelin, P. (2019). Varieties of digital activist practices: students and mobilization in Chile, Information, Communication & Society, 22 (12), 1770-1788. https://doi.org/10.1080/1369118X.2018.1451550
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jorge Saavedra

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The work in this journal is protected under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Authors who publish in Comunicación y Medios agree with the following terms:
- Authors retain copyright, but simultaneously grant Comunicación y Medios the right to first publication of the work.
- Authors can establish additional agreements with other institutions to publish their articles, as long as they duly credit the first publication in Comunicación y Medios.
Comunicación y Medios shares and foments The Effect of Open Access.