Open-access social media platforms such as YouTube served as a tool for transmitting events that occurred within the framework of social mobilizations in Colombia in 2021, enabling protesters themselves to report on political developments. Information from both traditional media outlets and citizens circulated through this platform, documenting various situations related to the National Strike called by social sectors in opposition to primarily tax-related policies. This study consists of an analysis of the narrative structure of the 39 most-viewed videos on YouTube regarding Colombia's National Strike during 2021. The research was conducted through discourse analysis to identify characteristics present during digital information collection. News reporting constituted the primary narrative structure of the videos (20 videos corresponded to this typology). The videos originated from different sources and were predominantly descriptive rather than argumentative regarding the most controversial events.
Abela, J. (2000). Las técnicas de análisis de contenido: una revisión actualizada. Fundación Centro Estudios Andaluces, 10(2), 1-34.
Blanco, S., & Palomo, B. (2019). Desencuentro de los periodistas con YouTube. El profesional de la información, 28(4), 1-11. https://doi.org/10.3145/epi.2019.jul.11
Consejo Privado de Competitividad. (2021). Informe Nacional de Competitividad 2020 – 2021. https://compite.com.co/informe/informe-nacional-de-competitividad-2020-2021/
Eslava, M., Hofstetter, M. & Zambrano, A. (s.f). Cinco puntos clave sobre la Reforma Tributaria. Universidad de los Andes. https://www.uniandes.edu.co/es/noticias/economia-y-negocios/puntos-clave-sobre-la-reforma-tributaria#:~:text=La%20reforma%20que%20tramitar%C3%A1%20el,aquellas%20que%20usen%20factura%20electr%C3%B3nica.
García, B., & García, A. (2018). Perspectivas sobre las tecnologías de la comunicación y la ciudadanía digital. En I. Chávez (Ed.), Comunicación y ciudadanías. Ediciones desde abajo.
Gil-Ramírez, M., Gómez-de-Travesedo-Rojas, R., & Almansa-Martínez, A. (2020). Political debate on YouTube: revitalization or deterioration of democratic deliberation?. Profesional de la información, 29(6), 1-19. https://doi.org/10.3145/epi.2020.nov.38
Gómez, V. (2023). Uso de YouTube para el desarrollo de la fluidez, la dicción y el vocabulario en estudiantes de décimo grado en la I.E.R. los ángeles, del municipio de Angelópolis, Antioquia. (Tesis de maestría). Universidad Pontificia Bolivariana, Medellín, Colombia. https://repository.upb.edu.co/handle/20.500.11912/10864
Gordo, R. (2018). Acercamiento a la construcción de audiencia por parte de una emisora radial. En I. Chávez (Ed.), Comunicación y ciudadanías. Ediciones desde abajo.
Indepaz. (2021). Cifras de la violencia en las regiones 2021. https://indepaz.org.co/wp-content/uploads/2022/01/INFORME-FINAL-2021.pdf
Iñaki, I. (2018). Entre bits, tips y carencias en Iñaki Chávez (Ed), Comunicación y ciudadanías. Ediciones desde abajo.
Martín, J. (2018). Comunicación inclusiva: Estrategia para la construcción de ciudadanía. En I. Chávez (Ed), Comunicación y ciudadanías. Ediciones desde abajo.
Martín-Barbero, J. (2018). Ciudadanías contemporáneas en la escena latinoamericana. En I. Chávez (Ed), Comunicación y ciudadanías. Ediciones desde abajo.
Moldovan, D., & Izquierdo, J. (2022). El éxito de los videos en YouTube. Un estudio de los factores clave en los canales de moda y belleza. Revista de estudios de comunicación, Zer, 27(53), 329-350. https://doi.org/10.1387/zer.23475.
Ojeda, V., & García, R. (2022). Divulgación científica en YouTube en Latinoamérica. Estudio de Casos de universidades, museos y YouTubers. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 19 (2): 1-17. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2022.v19.i2.2204
Tarrow, S. (2012). El poder en movimiento. Movimientos sociales, acción colectiva y política. Editorial Alianza.
Temblores ONG. (28 de junio del 2021). Comunicado a la opinión pública y a la comunidad internacional por los hechos de violencia cometidos por la Fuerza Pública de Colombia. https://www.temblores.org/comunicados
Temblores ONG e Indepaz. (junio del 2021). Cifras de la violencia en el marco del paro nacional 2021. https://www.indepaz.org.co/wp-content/uploads/2021/06/3.-INFORME-VIOLENCIAS-EN-EL-MARCO-DEL-PARO-NACIONAL-2021.pdf
Uribe, J., Alba, S., Hernández, A., Salamanca, M., Sotelo , M. , Morales, L., & Moreno, E. (2022). Participación de jóvenes de Ibagué en el Paro Nacional del 2021. Revista Indagare, 10, 59-66. https://doi.org/10.35707/indagare/1006
Van Dijk, T. (1990). La noticia como discurso. Comprensión, estructura y producción de la información. Ediciones Paidós.
Viaño, B. (2021, 20 de mayo). El estallido social continúa en Colombia tras 23 días de protestas: "El pueblo se ha puesto en pie, ha despertado". RTVE. https://www.rtve.es/noticias/20210520/estallido-social-continua-colombia-23-dias-protestas-pueblo-pie/2091381.shtml