Eco-territorial Cinema, Memory, and Extractivism in the Ecuadorian Amazon

Authors

Download

Abstract

In response to the state-driven extractivist policy, audiovisual initiatives emerged in the Ecuadorian Amazon aimed at defending memory, territory, and life. This text introduces the concept of eco-territorial cinema, a collaborative practice where Indigenous rights intertwine with the rights of nature, employing its own aesthetics and language. The work takes an interdisciplinary approach, integrating studies of Indigenous audiovisual practices, memory, and critiques of extractivism from Latin America. The analysis is based on the documentary Allpamanda (2023), co-produced by the Tawna film collective and CONFENIAE, selected as an emblematic case due to being the most sophisticated Amazonian cinematic production to date. The documentary involves various Indigenous nationalities, filmmakers, and leaders in an effort of self-representation that seeks to create an audiovisual legacy for future generations.

Keywords:

Audiovisual, Indigenous Peoples, Memory, Extractivism, Amazon

Author Biographies

Yadis Vanegas-Toala, Universidad Polítecnica Salesiana, Quito, Ecuador

PhD in Communication from Pompeu Fabra University (UPF, Barcelona-Spain), Carolina Foundation Fellow. Master in Cultural Studies from the Universidad Andina Simón Bolívar, Ecuador campus (UASB-E), and a Communicator from the Pontifical Catholic University of Ecuador (PUCE). Her doctoral research explored emerging communication practices developed by social movements in ecoterritorial defense in the Ecuadorian Amazon, and it received the “Best Doctoral Thesis in Planetary Wellbeing 2022” award. Since 2010, she has been a professor and researcher in the Communication Program at the Universidad Politécnica Salesiana (Quito, Ecuador), and she currently coordinates the research group on “Communication and Rights.” Her research interests intersect communication studies, social movements, critical political ecology, and Southern feminisms. She has authored various book chapters and scientific articles, including “Eco-Territorial Cinema: An Intercultural, Translocal, and Expanded Community Process” (2023); “Etsa-Nantu/Shuar Camera: Audiovisual Practices from Ecoterritoriality and Biocentrism” (2021); and “Technopolitics, Connective Action, and Convergent Activism: Emerging Communication Practices from Ecosocial Struggles” (2019). She is a member of the Communication, Cultures, and Politics Working Group of the Latin American Council of Social Sciences (CLACSO).

Christian León, Universidad Andina Simón Bolívar, Quito, Ecuador

Doctor en Ciencias Sociales (UBA - Argentina) y magíster en Estudios de la Cultura (UASB-E). Investigador en visualidad, colonialidad, memoria y cultura popular. Docente y director en la UASB-E. Autor de varios libros y artículos sobre audiovisual, crítica cultural, musealidad y documental indigenista.

References

Acosta, A. (2016). Aporte al debate: El extractivismo como categoría de saqueo y devastación. Forum for Inter-American Research, 9(2), 25–33.

Acosta, A., & Brand, U. (2017). Salidas del laberinto capitalista. Decrecimiento y postextractivismo. Fundación Rosa Luxemburg.

Acosta, A. M. (2020). Comunicación, poder e interculturalidad en la Amazonía sur. Universidad Andina Simón Bolívar.

Aprea, G. (2015). Documental, testimonios y memorias. Miradas sobre el pasado militante. Ediciones Manantial.

Cajigas-Rotundo, J. C. (2007). La biocolonialidad del poder: Amazonía, biodiversidad y ecocapitalismo. En S. Castro-Gómez & R. Grosfoguel (Eds.), El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global (pp. 169–194). Siglo del Hombre Editores; Universidad Central; Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos; Pontificia Universidad Javeriana; Instituto Pensar.

Casetti, F., & Di Chio, F. (2003). Cómo analizar un filme. Paidós.

Castro, A., & Prádanos, L. (2023). Retos estéticos del postdesarrollo: Imaginarios no extractivos y futuros postfósiles en medios culturales andinos. En G. Muller & B. Loy (Eds.), Post-Global Aesthetics: 21st Century Latin American Literatures and Cultures (pp. 149–167). De Gruyter.

Córdova, A. (2011). Estéticas enraizadas: Aproximaciones al video indígena en América Latina. Comunicación y Medios, 24, 81–107. https://doi.org/10.5354/rcm.v0i24.19895

Enríquez, J. (2023). Rikuna: Autorrepresentaciones de pueblos indígenas Kichwa en el documental ecuatoriano contemporáneo. La Cifra Impar. Revista de Estudios de Audiovisuales, 3, 8–31.

Escobar, A. (2012). Una minga para el postdesarrollo: Lugar, medio ambiente y movimientos sociales en las transformaciones globales. Ediciones Desde Abajo.

Escobar, A. (2014). Sentipensar con la tierra: Nueve lecturas sobre desarrollo, territorio y diferencia. Ediciones Unaula.

Galán Zarzuelo, M. (2012). Cine militante y videoactivismo: Los discursos audiovisuales de los movimientos sociales. Editorial Atrapasueños.

Gómez-Barris, M. (2017). The extractive zone: Social ecologies and decolonial perspectives. Duke University Press.

González, J. C. (2022). Visualidades y memoria: Hacia un archivo audiovisual de las luchas socioambientales. Conexión, 11, 149–169.

Jelin, E. (2012). Los trabajos de la memoria (2a ed.). Instituto de Estudios Peruanos.

León, C. (2010). Reinventando al otro: El documental indigenista en Ecuador. La Caracola.

León, C. (2017). Hacia una re-conceptualización de las prácticas audiovisuales indígenas. En P. Restrepo, J. C. Valencia, & C. Maldonado (Eds.), Comunicación y sociedades en movimiento: La revolución sí está sucediendo (pp. 61–87). CIESPAL.

León, C. (2023). Indigenous audiovisual practices, post-national discourses and poetics of the small. En D. Coryat, C. León, & N. Zweig (Eds.), Small cinemas of the Andes: New aesthetics, practices and platforms (pp. 91–114). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-031-32018-7_5

Leone, M. (2013). Memoria y pueblos indígenas: Posibilidades y limitaciones de un enfoque. Prácticas de Oficio. Investigación y Reflexión en Ciencias Sociales, 11-12, 11–25.

Magallanes, C. (2016). Hablando de nuestra madre: Videos indígenas sobre la naturaleza y el medio ambiente. En C. Magallanes-Blanco & J. M. Ramos Rodríguez (Eds.), Miradas propias: Pueblos indígenas, comunicación y medios en la sociedad global (pp. XX–XX). Ediciones CIESPAL.

Marcus, G. (2001). Etnografía en/del sistema mundo: El surgimiento de la etnografía multilocal. Alteridades, 11, 111–127.

Martín-Barbero, J. (2017). Visibilidad(es) y visualidad(es). En J. Martín-Barbero & S. Corona (Eds.), Ver con los otros: Comunicación intercultural (pp. 44–65). Fondo de Cultura Económica.

Mora, P. (2012). Poéticas de la resistencia: El video indígena en Colombia. Cinemateca Distrital.

Mora, P. (2018). Máquinas de visión y espíritu de indios: Seis ensayos de antropología visual. Instituto Distrital de las Artes - Idartes.

Romero, K. (2011). El cine de los otros: La representación de “lo indígena” en el cine documental ecuatoriano. Abya-Yala/FLACSO.

Svampa, M. (2011). Extractivismo neodesarrollista y movimientos sociales: ¿Un giro ecoterritorial hacia nuevas alternativas? En M. Lang & D. Mokrani (Eds.), Más allá del desarrollo (pp. 185–217). Fundación Rosa Luxemburg/Abya-Yala.

Svampa, M. (2019). Las fronteras del neoextractivismo en América Latina: Conflictos socioambientales, giro ecoterritorial y nuevas dependencias. Calas Maria Sibylla Merian Center.

Vanegas-Toala, Y. V. (2020). Comunicación y el giro ecoterritorial en red campo-ciudad. En N. Medranda-Morales & N. Valbuena-Bedoya (Eds.), Comunicación y ciudad: Lenguajes, actores y relatos (pp. 123–142). Abya-Yala. Recuperado de https://books.scielo.org/id/9jbn9/pdf/medranda-9789978105702.pdf#page=125

Vanegas-Toala, Y. V. (2021). Etsa-Nantu / Cámara Shuar: Prácticas audiovisuales desde la ecoterritorialidad y el biocentrismo. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, 16(2), 76–95. https://doi.org/10.11144/javeriana.mavae16-2.encs

Vanegas-Toala, Y. V. (2023). Eco-Territorial Cinema: An intercultural, translocal, and expanded community process. En D. Coryat, C. León, & N. Zweig (Eds.), Small cinemas of the Andes: New aesthetics, practices and platforms (pp. 197–217). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-031-32018-7_10